Friday, 6 October 2017

Keli berlada ku yang mantap....

Ini memang lauk kegemaran ku. Ada orang panggil ikan keli berlada. Kalau belah utara nun depa panggil keli masak cabai. Dulu masa zaman kanak-kanak, masak cabai memang aku biasa sangat dah. Ikan keli, ikan sepat dan ikan puyu selalunya dimasak cabai. Ikan haruan je yang tak selalu aku jumpa orang buat masak cabai. Dulu ikan haruan kurang bernilai. Ikan keli yang paling mahal. Diikuti oleh ikan sepat. Ikan puyu kalau menjala atau memukat tersangkut di jaring memang hangat hati pasal susah nak lepaskan dari jaring disebabkan oleh siripnya yang berduri melekat pada jaring. Itu cerita dulu. Zaman sekarang, dek perubahan masa dah menjadikan ikan haruan dan ikan puyu pulak yang lebih mahal daripada ikan keli. Itulah kan.....kita pun tak boleh jangka benda ni berlaku. 

Sebenarnya dah beberapa hari aku teringin nak makan lauk keli sambal ni. Selalunya kalau teringin nak makan apa pun biasanya aku akan masak sendiri. Yang mana aku boleh masaklah. Yang bestnya masak sendiri ialah rasa masakan boleh kita adjust ikut selera kita sendiri. Boleh adjust rasa masam, manis, masin.

Okaylah, cerita panjang penat pulak menaip. Mai tengok resepi keli sambal cincai cara aku kat bawah ni. Tapi mula-mula layan gambar dulu naaa....

Enak banget dimakan dengan nasi panas

Bahan-bahan
1kg ikan keli
5 tangkai cili merah*
2 tangkai cili hijau*
4 biji bawang kecil*
2 ulas bawang butih*
sedikit belacan*
1 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa
Minyak untuk menumis dan menggoreng

Cara
Ikan keli siang dan bersihkan. Gaul dengan garam dan kunyit kemudian gorenglah dengan berhati-hati kut-kut meletup boleh la mengelak kena minyak panas....hehe. Dah siap goreng, letaklah dalam pinggan besar sikit supaya nanti senang nak siram sambal di atasnya.

Kisar kasar bahan yang bertanda *. Kalau hampa rajin tumbuklah guna lesung batu, lagi power kot.

Kemudian tumis bahan kisar dengan menggunakan sedikit minyak gorengan ikan keli tadi. Masa tumis ni hampa campaklah sekali asam gelugor.

Perasakan dengan garam dan gula bila bahan tumis dah masak.

Kalau ikan keli sikit bolehlah gaul sekali dengan sambal dalam kuali. Kalau tak muat, elok la tuangkan saja sambal atas ikan. Dah siap tu eloklah hampa pekena dengan nasi panas. Kena pulak ada sayur lemak labu kuning dan pucuk manis, hurmmm mak aii lagi la best. Favorite aku tu....