Thursday 16 February 2017

Patuh kepada ulil amri

Rencana di bawah ini aku dapat dari group whatsapp. Saja tepek kat sini. Hampa baca dulu. Komen aku tulisan color biru selepas habis rencana;

Sebagai orang Islam.pertama sekali kita pegang dan yakin lepada Ayat 26 surah Ali Imran.:
Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

( لِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ ۖ بِيَدِكَ الْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِير )
ps : Ayat ini orang buat wirid lepas sholat fardhu.
Tujuan dah tentu untuk tawakal .

Kita yang mendirikan solat dan dah tentu mengharap kan di letak kan Allah dalam kalangan orang yang beriman

Kalau dah beriman dah tentu kita mengikuti perintah ini:
Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.
Surah An Nisa ayat 59.
Ini suruhan bagi yang beriman.
Ini sudah kira wajib bagi yang beriman patuh kepada Ulil amri tiada kecuali.
Banyak hadiths yg menyuruh taat kepada ulil amri ia itu  pemerintah .
Walau kita tak selesa dgn ulil amri tu tetap kena patut
Di bawah di petik dari dari blog muzuddin.wordpress.com:

Islam mengharamkan perpecahan....Imam Barbahari RA menyatakan bahawa orang yang keluar dari jemaah adalah KHAWARIJ kerana taat kepada pemimpin adalah akidah muslim.

Firman Allah (1):

وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ

Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang mensyirikkan Allah, iaitu mereka yang memecah-belahkan agama mereka dan mereka menjadi berpuak-puak. SETIAP PUAK BERBANGGA DENGAN PUAK MEREKA.” (Surah Ar-Rum, 30: 31-32)……

Firman Allah (2):

وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ

“Dan taatilah Allah dan Rasul-Nya dan JANGANLAH KAMU BERBALAH, yang menyebabkan kamu gagal dan kekuatanmu hilang.” (Surah Al-Anfal: 46)……

Sabda Nabi SAW:

“JIKA DIBAI’AT DUA ORANG KHALIFAH, MAKA BUNUHLAH YANG TERAKHIR DARI KEDUANYA.” (Riwayat Muslim, Abu ‘Awaanah, Al-Baihaqi dan yang lain)

Hadis:

1. “Aku diperintahkan untuk memerangi manusia sehingga mereka mengucapkan: Tiada Tuhan yang berhak diibadahi selain Allah. Apabila mereka telah mengucapkan yang demikian, maka darah dan harta mereka terlindung kecuali dengan haknya, sedangkanPERHITUNGANNYA KEMBALI KEPADA ALLAH”.

2. Dari Ubadah bin Shamit berkata : “kami pernah diminta berjanji oleh Rasulullah supaya tetap patuh dan taat kepada beliau, baik dalam keadaan senang atau susah, lapang atau payah dan mengutamakan kepentingan yang lain daripada kepentingan sendiri. KAMI JUGA DIMINTA BERJANJI TIDAK MELUCUTKAN JAWATAN SEORANG PEMIMPIN KECUALI APABILA KAMI MELIHAT DENGAN JELAS ORANG ITU SUDAH KAFIR DAN BERDASARKAN BUKTI-BUKTI DARI ALLAH TENTANG KEKAFIRANNYA. Kami juga berjanji bercakap benar di mana saja kami berada tanpa merasa takut mengatakan yang haq biarpun dicela oleh orang-orang yang suka dicela.”(Riwayat bukhari dan muslim).

3. Diriwayatkan daru Auf Bin Malik RA dari Rasulullah SAW beliau bersabda:
“Sebaik-baik pemimpin kamu adalah pemimpin yang kalian cintai dan mereka mencintai kalian. Kalian memohon ampun untuk mereka dan mereka memohon ampun untuk kalian. Sejelek-sejelek pemimpin adalah pemimpin yang kalian bencidan mereka membenci kalian, kalian melaknat mereka dan mereka melaknat kalian.” Para sahabat bertanya: “Apakah kami perangi mereka dengan pedang, Ya Rasulullah?” Beliau menjawab: “Jangan, selama mereka masih mengimami solat kalian.APABILA KALIAN MELIHAT SESUATU YANG KALIAN BENCI DARI PENGUASA KALIAN MAKA BENCILAH PERBUATANNYA DAN JANGAN KALIAN MENCABUT KETAATAN DARINYA.”

4. Salamah bin Yazid Al-Ju’fi radiyallhu anhu bertanya kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam dan berkata: Wahai Nabi Allah, bagaimana sekiranya kami diperintah oleh pemerintah yang meminta hak mereka tetapi tidak memberi hak kami. Apa yang patut kami lakukan? Baginda berpaling daripadanya. Dia bertanya lagi, lalu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “HENDAKLAH KAMU DENGAR DAN PATUH, MEREKA AKAN MEMIKUL TANGGUNGJAWAB MEREKA DAN KAMU AKAN MEMIKUL TANGGUNGJAWAB KAMU” (Riwayat Muslim).

5. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Setelah pemergianku akan ada pemerintah yang tidak beramal dengan petunjukku mahupun dengan Sunnahku, dan akan ada di kalangan mereka lelaki yang hati mereka (seperti) hati syaitan dalam badan manusia.” Berkata Huzaifah (perawi hadis): Saya bertanya: Apa yang perlu aku lakukan sekiranya aku berdepan dengannya? SABDA BAGINDA: “ENGKAU DENGAR DAN TAAT TERHADAP PEMERINTAH WALAUPUN DIA MEMUKUL BELAKANGMU DAN MENGAMBIL HARTAMU. Kamu dengar dan taat” (Riwayat Muslim).

Kenyataan ini telah dijelaskan juga oleh Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib R.A:

“Tidak akan mampu memperbaiki keadaan manusia kecuali penguasa, sama ada penguasa yang baik atau yang jahat. Orang-orang bertanya kepadanya: Wahai Amirul Mukminin! Jika penguasa itu baik, ini wajar ditaati, tetapi bagaimana dengan penguasa yang jahat? Ali berkata: Sesungguhnya Allah menjaga keamanan suatu daerah melalui perantara penguasa walaupun ia jahat.” (Diriwayatkan oleh al-Baihaqi dengan sanad yang sahih sampai kepada Ali bin Abi Talib. Lihat: asy-Syu’ab

Mesti lah ada sebab tertentu kenapa kena taat kepada ulil amri. Ini lah satu wassilah .
Patut alim ulamah yang faham patut terangkan kepada umum
Kena berani tanya orang macam President siapa ulil amri dia kalau dia tak mahu patut pada yang ada. Boleh kah kita ikut imam yg tidak ikut dan patut kepada ulil amri?

Wallahualam.


My comment;
Kalaulah aku jawab dalam group whatsapp pasti ada yang bermasam muka. Oleh kerana blog ini aku punya jadi kalau aku komen kat sini tak ada sapa boleh marah pasal blog aku suka hati akulah kan....hehe. Aku mulakan komen dengan satu pertanyaan. 

Aku tanya hampa - kalau ulil amri tu kata "masuklah hampa semua ke dalam agama hindu". Agak-agak hampa la kan, hampa nak ikut tak cakap dia. Haaa....ingat, kalau tak ikut cakap dia hampa tak beriman (bukan aku kata ya, tu rencana kat atas tu yang kata).

Nampak tak? Tafsirlah pakai ilmu dan akal. Wajib taat kepada ulil amri selagi dia "Amar ma'ruf nahi munkar". Kalau ulil amri yang kerja duk menyamun bagai apakah wajib kita taat? Ingat, menyamun tu perkara mungkar. Apa macam

Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment