Thursday 27 April 2017

Bendi goreng mamak

Ini memang sayur kegemaran aku. Bendi goreng mamak. Aku kata goreng mamak sebab selalu jumpa kat kedai mamak. Bendi yang aku goreng ni nama saja goreng mamak tapi aku tibai masak ikut suka aku. Yang penting hasilnya mesti sedap hehe. Ye lah, sendiri nak makan kan.....mestilah rasanya sesuai dan kena dengan kehendak tekak sendiri. Ni dia rupa Bendi goreng mamak versi Pak Mat.....haha.

Biasa jumpa kat kedai mamak

Kut-kut la hampa nak try buat, ini dia resepinya;

Bahan
Bendi - kuantiti ikut hampa nak banyak mana
3 biji bawang kecil
2 ulas bawang putih
Sebiji telur
Sedikit ikan bilis
Sedikit serbuk kari daging
2-3 sudu makan minyak masak
Garam
Gula

Cara
- Potong Bendi dan ketepikan. 
- Panaskan minyak dan goreng ikan bilis. 
- Bila ikan bilis dah masak, masukkan bawang merah dan bawang putih. Tumis sekejap sahaja.
- Kemudian ketepikan ikan bilis serta bawang. 
- Pecahkan telur dan biarkan telur sedikit mengeras kemudian kacau telur bagi hancur.
- Masukkan bendi diikuti dengan serbuk kari. Gaul rata.
- Masak sehingga Bendi sedikit layu. 
- Perasakan dengan garam (dan gula jika perlu).
- Bila rasa dah sesuai dengan kehendak kita, matikan la api dan siaplah Bendi goreng mamak
untuk dihidangkan.

2 comments:

  1. Salam. macamne nak buang lendir bendi ya? Saya try keluar lendir die.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam,
      kalau tak nak berlendir gorenglah dulu bendi tu setelah dipotong tanpa menggunakan minyak. agak2 layu stoplah. cuma bila masak yg seterusnya nanti sampai part masukkan bendi tu tak perlu tunggu lama utk bagi layu sebab ianya dah digoreng lebih awal tadi.
      harap membantu.

      Delete