Sunday 5 November 2017

Macam-macam jenis bawang.

Semalam ada seorang pembaca bertanya bawang merah jenis yang mana satu yang aku guna untuk masak mee goreng mamak (resepi kat sini http://pipsterian.blogspot.co.uk/2015/01/resepi-mee-goreng-mamak-yang-paling-best.html). Untuk lebih jelas, hari ini aku naikkan entri ni. Kita tengok gambar bawang kat bawah ini dulu;

Sebenarnya selain dari lima jenis yang utama ini, ada banyak lagi jenis bawang.
Biasanya bawang yang aku selalu guna untuk masak-memasak ialah yang nombor 2 tu (red onion). Red Onion yang ada di Malaysia biasanya diimport dari India, Pakistan dan China. Red Onion dari India dan Pakistan yang selalu menjadi pilihan pengguna manakala yang asal China kurang digunakan kecuali bila harga bawang naik melambung macam sekarang ini barulah pengguna beralih kepada Red Onion dari China. Red Onion ni pulak ada yang kecil dan yang besar. Pada aku sama ada yang besar atau yang kecil sama sahaja rasanya. Cuma kalau nak guna kuantiti yang banyak aku pilih yang besar sebab senang nak buang kulitnya. Kalau kuantiti nak guna banyak dan gunakan pulak bawang kecil alamatnya bermandikan air matalah kita masa mengupas kulitnya.....haha. Untuk masak mee goreng mamak aku guna sebiji yang kecil dah cukup. Nak guna yang besar pun boleh cuma jangan habiskan sebiji bawang untuk satu hidangan mee goreng. Ambil suku dah cukup.

Bawang nombor 1 dan nombor 3 tu aku jarang guna. Rasanya bukan jarang guna, tak pernah guna lebih tepat.......haha. Jarang jumpa kat kedai. Lain kali kalau aku pi kedai pemborong bawang aku nak tengok jenis bawang ni, macam mana rupanya yang real. 

Bawang nombor 4 biasa jumpa. Ini aku panggil Bawang Holland. Barangkali sebab diimport dari Holland kot atau juga bawang ini berasal dari Holland (macam asal pokok getah dari Brazil). Bawang jenis ini sesuai guna untuk masakan Thai. Sup tulang macam yang ini http://pipsterian.blogspot.co.uk/2015/03/sup-ekor-dan-sup-tulang-kedai-tomyam.html memang aku gunakan banyak Bawang Holland. Masakan kat kedai tomyam memang banyak guna bawang jenis ini.

Bawang nombor 5 ialah Shallot. Bawang ini kalau hampa guna untuk buat tumisan memang sedap terutamanya bila menumis untuk masak nasi beriani. Yang ni aku belajar dari sorang pakcik namanya aku panggil Pak Din tukang masak catering. Kebanyakan ilmu memasak aku nasab dari dialah....hehe terima kasih la Pak Din ye. Minta halal ilmu dunia akhirat. Kalau aku masak mee goreng mamak, tak ada bawang merah, bawang Shallot ni pun aku bantai juga. Lebih kurang je rasanya. Lagipun kuantiti sikit, tak memberikan kesan yang banyak terhadap keseluruhan rasa mee tersebut.

No comments:

Post a Comment