Monday 16 November 2015

Pipsterian - sistem dan teknik trading forex cara aku, kalau siapa nak boleh ambil. Free sahaja.

Hari ini aku nak turunkan ilmu pasal forex. Aku rasa ilmu yang aku nak turunkan ini berguna kepada sesiapa yang bergiat dalam bidang ini. Aku nak turunkan ilmu berkaitan dengan sistem yang aku pakai dalam menentukan samada nak LONG atau nak SHORT. Aku namakan sistem ini Sistem Pipsterian. Sesiapa yang berminat boleh apply sistem ini. Aku bagi free saja. Aku pun dapat ilmu forex kebanyakannya dari internet jadi apa salahnya aku bagi balik ilmu aku via internet jugak. Aku dah apply sistem ini. Berbaloi-baloi pulangannya. Sebab itulah aku nak kongsikan kat sini. Kalau boleh biar kita sama-sama boleh dapat pip hijau. Sistem olahan aku ni ada syaratnya kalau nak digunakan. Syaratnya ialah setiap entri hanya guna 0.001% sahaja daripada jumlah modal. Jika modal/deposit anda USD1000 maka setiap entri sepatutnya hanya bernilai USD1 sahaja. Dengan jumlah ini anda tidak akan terdesak dengan margin call jika price bergerak ke arah bertentangan. Jika anda buat entri tambahan untuk average hadkan kepada total exposure setakat USD3 sahaja.

Okay, mula-mula kita tengok dulu komponen-komponen indikator yang aku gunakan. Gunakan time frame 1 jam. Graf di bawah ini menunjukkan indikator pertama iaitu Moving Average yang ditunjukkan oleh garisan putih;

USDCAD TF1H. MA 20 days, linear weighted, close.


















Indi ke dua juga Moving Average yang ditunjukkan oleh garisan merah;
Tambah MA 100 days, linear weighted, close.


















Indi ke tiga Daily Pivot. Ditunjukkan oleh garisan dodger blue;
Tambah Daily Pivot. Pivot line shj. Support dan resistance line tak perlu. Position yang open tu adalah real. bukan demo.



















Indi ke empat Weekly Pivot. Ditunjukkan oleh garisan Magenta;
Tambah Weekly pivot. Pivot line shj. Support dan resitance tak perlu. Tapi kalau nak masukkan ok.


Indi ke lima ialah Stochastic Oscillator. Ditunjukkan oleh garisan berwarna kuning;
Tambah Stochastic. Setting 14,2,2.

 Indi ke enam Stochastic Oscillator lagi. Garisan kuning juga;
Tambah Stochastic. Setting 50,2,2.



Last, indi ke tujuh, MACD. Ambil perhatian, saya guna signal line shj. Lain-lain abaikan;
MACD signal line shj. Setting 12,26,9. Letak pada window yg sama dengan Stochastic 50,2,2. Jika semua indi dah lengkap, beginilah sepatutnya rupa chart kita. Yang kat atas kanan tu adalah clock. Current time untuk major cities.
Kedua-dua stochastic tu letakkan level 20, 50 dan 80. MACD pulak fixed minimum dan maximum pada jumlah yang sama. Contohnya maximum ialah 0.0042 maka minimum ialah -0.0042. Jangan keliru, maximum tu positive value manakala minimum negative value. Sekarang aku nak cerita macam mana nak guna sistem yang ada ni. Semua indi yang aku letak tu ada fungsinya. Kalau tak ada fungsi jangan letak. Jadi semak. Boleh pening kepala tambah-tambah lagi bila position tengah lost.....hehe. Kalau dengan sistem aku ni walaupun position tengah lost aku rilek aje sebab aku tau nanti dia akan gain balik. Tengok macam real position aku sekarang tengah lost 10 pip. Aku Long 1.3310. Current price 1.3300. Kita tengok nanti akhirnya apa jadi.

Okay cara guna mula-mula tengok signal line MACD. Kalau signal line ini berada di atas garisan 0 maksudnya ialah uptrend. Kalau signal line berada di bawah garisan 0 maksudnya downtrend. Bila kita tengok signal line ini kita dah boleh tahu market sekarang uptrend atau downtrend. Macam USDCAD kat graf tu sekarang dalam keadaan uptrend. Maksudnya masa ni LONG saja la. Tapi pada price berapa kita nak LONG. Kat sinilah gunanya Stoch 14,2,2. Tujuan aku letak indi yang satu ni ialah untuk cari bottom pada masa uptrend. Ingat konsep trading saham. Buy bottom sell top. Hehe cakap senang la, mana nak tau kat mana top kat mana bottom? Dengan sistem yang aku bina ini, aku boleh agak kat mana top dan kat mana bottom melalui indi Stochastic tersebut. Dalam keadaan uptrend (MACD signal line berada di atas garisan 0), perhatikan Stochastic 14,2,2. Bila ia mencatat bacaan kosong, itu adalah bottom price. Dan biasanya juga, bila Stoch bacaannya sampai kepada 0, price akan menyentuh Daily Pivot. Daily Pivot di sini bertindak sebagai support. Jika price berjaya turun melepasi daily pivot maka support seterusnya adalah Weekly Pivot. Weekly Pivot adalah support yang sangat kuat. Position LONG sepatutnya dibuka bila price sampai kepada daily pivot. Boleh buka position LONG lagi bila price terus turun hingga sampai kepada weekly pivot dengan syarat MACD signal line masih berada di atas garisan 0. Jika MACD signal line turut turun melepasi garisan 0 maka cepat-cepatlah anda close semua LONG position sebab price dah pecah support dan sekarang ia sedang heading south. Terima kerugian yang sedikit daripada dapat rugi yang banyak. Setiap kali bila LONG setkan berapa target untung yang kita nak. Biasanya aku letak 20 ke 30 pip sahaja. Pada aku itu dah mencukupi. 

Sebenarnya price paling baik untuk kita close position LONG tadi ialah bila Stoch  14,2,2 naik semula dan sampai kepada puncak/top iaitu bacaan 100. Nak sampai ke situ kena tunggulah mungkin 1 hari atau mungkin juga dalam 2-3 jam shj. Kalau tak nak tunggu sampai ke situ, dapat target 20-30 pip cabut la. Tapi kalau nak tahu kenaikan ini boleh pergi setakat mana, tengok graf kat bawah ni;

USDCAD TF4H. Weekly pivot siap dengan 2 garisan support dan 2 garisan resistance.

Aku agak price boleh naik sampai kepada garisan biru iaitu garisan resistance atau halangan yang pertama sekitar 1.3369-70. Daripada harga sekarang, ada ruang untuk kenaikan sebanyak lebih kurang 70 pip lagi. Daripada 70 pip ini, kita ambil 20-30 pip dah cukup. Jangan terlalu yakin. Ada masanya market crash, contohnya bila US Fed Reserve turunkan kadar faedah. Masa tu, apa indi pun dah tak guna dah. Bila  investor panik, pegerakan harga dah tak mengikut fundamentalnya. Sistem yang aku guna kat atas tadi hanya untuk TF1H sahaja. TF4H lain pulak. Daily lain dan weekly pun lain. Selalunya aku akan tengok daripada TF1H kemudian 4H, lepas tu daily then weekly untuk jangkakan berapa kuat trend yang ada sekarang. Untuk TF4H, Daily dan weekly aku akan cerita dalam entri lain, jika ada permintaan. Kalau tak ada permintaan aku diam-diam sajalah haha. 

Point yang penting LONG aku dah cerita. Untuk SHORT pulak, tunggu bila MACD signal line berada di bawah garisan 0 kemudian cari top. Ingat, kalau SELL/SHORT cari top. Kalau BUY/LONG cari bottom. Nak cari top tunggu la Stoch 14,2,2 sampai kepada bacaan 100. Aku biasanya bacaan 90 pun dah masuk. Kalau terus naik sampai 100 aku masuk lagi sekali. Target price yang aku setkan biasanya 20 atau 30 pip daripada entri yang paling baru. Contohnya SHORT kali pertama 1.3310. Target price ialah 1.3290. Jika price naik kepada 1.3320 dan aku SHORT lagi sekali maka target price yang baru untuk kedua-dua entri tadi ialah 1.3300. Entri pertama tadi kalau untung hanya dapat 10 pip tapi entri kedua tetap dapat 20 pip. Dua-dua ni jika sampai target berapa kita dapat? 30 pip kan. Okay la tu. Pada aku cukuplah. Kadang-kadang tak sampai 1.3300 pun aku dah cabut kalau aku rasa profit dah cukup......haha.

Sekarang aku nak jelaskan satu-satu apa benda banyaknya indi yang aku gunakan dalam sistem yang aku olah dan reka sendiri ni;
1. Moving Average 20 days
Bandingkan MA 20 days dengan Stoch 14,2,2. Bila price berada di atas garisan MA20, Stoch berada di atas garisan 50. Bila Stoch berada di bawah garisan 50, price mesti berada di bawah MA20.

2. Moving Average 100 days
Bandingkan MA 100 days dengan (1) MACD signal line yang merentasi garisan 0 dan (2) Stochastic 50,2,2 cross garisan 50. Price cross MA100 up adalah sama dengan (1) MACD signal line cross garisan 0 up dan (2) stochastic 50,2,2 cross garisan 50 up. Price cross MA100 down adalah sama dengan (1) MACD signal line cross garisan 0 down dan (2) stochastic 50,2,2 cross garisan 50 down. Maksudnya bila (1) MACD signal line berada di atas garisan 0 dan (2) Stochastic 50,2,2 berada dia atas garisan 50, price mesti berada di atas garisan MA100. Price yang turun menyentuh garisan MA100 pada masa ini sebenarnya adalah peluang LONG. Begitu juga bila (1) MACD signal line berada di bawah garisan 0 dan (2) Stochastic 50,2,2 berada di bawah garisan 50, price sepatutnya berada di bawah garisan MA100. Jika price naik dan menyentuh garisan MA100 pada ketika ini, maka itu ialah peluang SHORT. Ini satu lagi panduan untuk open position selain cari bottom dan top macam aku cerita kat atas tadi.

3. Daily Pivot
Indi ini ialah tanda untuk open position yang pertama. Open position LONG jika price turun hingga garisan ini pada masa uptrend. SHORT jika price naik ke tahap ini pada masa downtrend. Daily pivot yang membentuk halangan dan sokongan ini boleh pecah. Jika pecah, entri berikutnya adalah weekly pivot dan juga garisan MA100. Maksudnya boleh average. Nak average kena tengok syarat aku tulis mula-mula tadi.

4. Weekly Pivot
Ini adalah sebagai panduan untuk melihat support dan resistance yang kukuh. Jika pecah suppport dan  resistance ini bermaksud trend jangka panjang kemungkinan besar akan berubah. Jika kita ada position dalam keadaan yang berlawanan trend, adalah lebih baik close semua position untuk mengelakkan kerugian yang lebih besar.

5. Stochastic 14,2,2
Rujuk penerangan MA 20 days di atas.

6.  Stochastic 50,2,2
Rujuk penerangan MA100 days di atas.

7. MACD signal line
Rujuk penerangan MA100 (yang juga penerangan untuk Stochastic 50,2,2) di atas. 

Tamat sudah penerangan untuk sistem Pipsterian. Kalau sesiapa nak bertanya sila tinggalkan soalan pada ruangan komen. Kalau ada sesiapa nak apply, silakan. Ini adalah trading system untuk dikongsi bersama. Lain kali aku buat entri cara nak tengok kekuatan trend semasa. Gunanya ialah, jika kita tahu current trend sangat kuat, kita boleh letakkan TP yang lebih tinggi. Sebaliknya jika current trend tak cukup kuat maka TP kena letak rendah sikit.

Okay, sekarang aku nak update entri aku pada real account tadi. Mula-mula LONG USDCAD@1.3310. Bila price turun aku average. Buat lagi satu entri LONG USDCAD@1.3303. Jadi TP aku untuk kedua-dua LONG ialah 1.3323 iaitu entri terbaru + 20 pip (1.3303+20pip = 1.3323). Entri pertama pukul 2.22pm. Entri ke dua pukul 3.30pm. Harga terendah ialah 1.3290. TP tercapai pada lebih kurang pukul 6.25pm.

Local time 6.27pm. Current price 1.3317. Sudah off peak. High 1.3326. TP sudah sampai la. Satu point penting kat sini sila ambil perhatian baik-baik iaitu "Price yang turun menyentuh garisan MA100 pada masa ini sebenarnya adalah peluang LONG". Ayat ini ada pada penerangan berkaitan indi MA 100 days kat atas tadi. Tengok price pada chart di atas, bukankah price turun hingga menyentuh MA100?














Open 1.3303. High 1.3326. Low 1.3301. Current 1.3317











Lihat Stochastic 14,2,2 naik baru nak sampai garisan 50 sahaja TP 1.3323 dah sampai. Bayangkan kalau Stoch naik sampai 100, berapa agaknya price di kala itu...................... :). Dua graf yg atas tu aku crop dari yg satu ni.
Jumlah pip untuk dua entri ini ialah 33 pip. 
Entri pertama 1.3323-1.3310 = 13 pip. 
Entri kedua 1.3323-1.3303 = 20 pip.
Entri pertama campur entri kedua iaitu 13 pip + 20 pip = 33 pip. 
Kalau 1 dollar per pip maksudnya dapat 33 dollar.

Sekarang jom tengok kadar tukaran USD dengan RM pada masa ini;
Open 4.3828  High 4.3838   Low 4.3808  current 1.4838







Hehe........secara kasarnya trading profit untuk entri tadi ialah 33X4.38 = RM144.54.
Apa macam........................lu fikirlah sendiri.

No comments:

Post a Comment