Friday 9 October 2015

Kulaan Niring Napa Takurihing

Maaf la. Tajuk hari ini lain. Isi ceritanya pulak lain. Saja aku nak mengena engkau orang......hehe. Hari ini sebenarnya aku nak cerita pasal petua. Ini bukan petua orang dulu-dulu. Ini petua dari aku sendiri. Petua orang sekarang, bukan orang dulu-dulu bahari kala. Mesti ada yang tak paham maksud bahari kala tu kan. Kalau faham maksud "kulaan niring napa takurihing", anda fahamlah maksud bahari kala. Kedua-dua ayat itu adalah dari bahasa Banjar. Tah kenapa hari ini aku teringat pulak nak selitkan perkataan Banjar dalam entri merapu aku ni. Barangkali aku rindu masa zaman kanak-kanak dulu. Aku nak menyimpang dulu dari tajuk asal pasal petua. Sembang dulu pasal bahasa Banjar. Masa zaman aku kanak-kanak dulu, percakapan harian aku memang 100% bahasa Banjar. Kalau orang Melayu dengar haram sepatah dia orang tak paham. Memang Banjar pekat sungguh. Aku pun tak tahu sama ada arwah mak atau arwah ayah aku yang Banjar atau kedua-dua sekali Banjar. Bila umur aku meningkat dewasa dan melangkah keluar dari kampung halaman sedikit demi sedikit hilang kemahiran berbahasa Banjar. Sampai sekarang ni kalau aku dengar orang Banjar sersembang ada sikit-sikit yang aku faham tapi banyak pulak yang aku tak faham....haha. Begitulah, zaman berubah, orang pun turut berubah.

Kalau siapa yang tak faham maksud "kulaan niring napa takurihing" mai sini aku terjemahkan. Yang ni aku faham la sikit-sikit. Kalau dalam bahasa Melayu maksudnya ialah "saudara tengok kenapa tersenyum". Kulaan tu maksudnya saudara. Niring maksudnya tengok/lihat. Napa maksudnya kenapa. Takurihing maksudnya senyum/sengih. Tadi aku ada sebut bahari kala. Maksud bahari kala ialah masa yang dah lama dulu atau senang cakap masa dululah. Betul ke tak terjemahan aku tu ye? Kalau ada orang Banjar yang baca sila betulkan ye jika ada kesilapan.

Okay sekarang balik kepada petua yang aku nak sampaikan tadi. Mesti anda pernah alami masalah susah buang air besar sebab najis keras dan kering. Orang kata kalau najis keras kena banyakkan minum air kosong. Banyakkan juga makan buah-buahan selain kena selalu bersenam. Aku kalau buang air besar jadi masalah macam tu penyelesaiannya ialah cari makanan macam gambar kat bawah ni;

Kacang Parang "seedless"
Aku akan makan Kacang Parang. Biasa yang jual kat kedai ada kulit sekali. Aku suka yang tak berkulit. Senang nak ngap. Kacang ni murah je. Kalau satu paket macam gambar kat atas tu baru RM2.40  kat 99 Speedmart. Sebenarnya apa jenis kekacang pun memang boleh "peroi"kan bahan buangan kita. Cuma kalau sesiapa ada penyakit gout terpaksalah cari alternatif lain. Kacang untuk pesakit gout macam api dengan minyaklah. Kalau berjumpa bertambah marak jadinya. Petua aku ni dari pengalaman aku sendiri. Sebab tu lah aku kata petua orang zaman kini bukan petua bahari kala. 

Kalau anda makan kacang sebelah malam dalam pukul 8 gitu, esok paginya anda buang air besar seawal pukul 5 dah boleh alami kesannya. Perjalanan lancar tanpa tersangkut-sangkut lagi....haha. Agaknya najis dah jadi peroi sebab kacang yang kita kunyah tu tidak hancur 100% macam tepung. Sebaliknya ia menjadi butir-butir kecil macam kacang tanah yang ditumbuk. Butir-butir kecil inilah yang membuatkan najis menjadi peroi. Jadi kepada sesiapa yang ada masalah susah buang air besar disebabkan najis keras dan kering bolehlah amalkan petua ini, insya Allah anda akan dapat hasil yang memuaskan. Semoga perkongsian ini bermanafaat kepada semua.

No comments:

Post a Comment