Wednesday 5 September 2018

Kari kepala ikan sedapppppp sangat - Part l

Pada aku, kari kepala ikan paling best di KL semestinya kari kepala ikan Stadium Merdeka tapi malangnya restoran tersebut dah tutup lama dulu, mungkin 10 tahun lepas. Sampai sekarang aku tak boleh lupa kelikatan dan kepekatan serta rasa karinya yang unik. Khabarnya restoran kari kepala ikan Stadium Merdeka masih lagi beroperasi tapi dah bertukar lokasi sekitar Kompleks Damai. Pernah juga cuba kari kepala ikan di Kompleks Damai tu tapi rasanya tak sama dengan yang dulu masa beroperasi di Stadium Merdeka. Mungkin tukang masaknya dah tak sama. Kari kepala ikan Kompleks Damai ni pun sedap tapi bagi aku taklah sama macam yang dulu. 

Dulu aku memang rajin sangat mengulang kari kepala ikan Stadium Merdeka. Sebulan sekali dah tentu. Kalau bulan puasa aku tapau satu kepala ikan. Bawa balik rumah berbuka puasa satu famili. Paling best kepala ikan merah. Cara bungkusnya pulak tak macam sekarang. Kepala ikan dibungkus dalam kertas surat khabar yang dilapik plastik. Kuahnya pulak dibungkus dalam plastik. Balik rumah, letak kepala ikan dalam bekas kemudian curahkan kuah kari. Kalau tak silap aku restoran ni tutup semenjak tahun 2007 untuk memberi laluan kerja pemulihan. Jadi cinta aku dengan kari kepala ikan Stadium Merdeka tamat di situ.....hehe.

Cinta aku kepada kari kepala ikan Stadium Merdeka adalah cinta sejati. Oleh sebab itulah aku rajin mencari kot-kot restoran tu berpindah ke tempat lain sekitar KL. Pencarian itu membawa aku ke restoran yang kat Kompleks Damai tu salah satunya. Tapi aku tahu yang itu bukanlah cinta hati ku....hehe. Dah cuba, boleh rasa perbezaannya. Bukan tak sedap ye.....ianya sedap cuma aku lebih suka versi Stadium Medeka. Disebabkan pencarian aku tak menemui cinta aku yang hilang terpaksalah aku cari alternatif lain. Alternatif lain tu ialah buat kari kepala ikan versi sendiri dengan berpandukan kari kepala ikan Stadium Merdeka. 

Jadi aku mulakan dengan cari ciri-ciri istimewa kari kepala ikan Stadium Merdeka yang boleh aku jadikan panduan untuk hasilkan resepi kari kepala ikan yang kalau tak sama pun, hampir-hampir sama dengannya. Siapa yang pernah rasa kari kepala ikan Stadium Merdeka mesti tahu karinya agak pekat. Kepekatan kuahnya kalau kita siram atas kepala ikan, kuahnya tak jatuh semua, ada yang tertinggal di atas kepala ikan tersebut.  Kuah karinya sedikit kehitaman. Ada sedikit rasa manis tapi taklah manis sangat. Rasa manis dan masinnya balance. Rasa masam asam jawa tak terasa sangat....secukup rasa tak macam setengah kari yang terasa masamnya. Dengan ciri-ciri inilah aku lakukan ujikaji melalui kaedah trial and error. Alhamdulillah setelah banyak kali ujikaji dilakukan yang boleh kata makan tahun jugaklah akhirnya dapatlah resepi kari kepala ikan yang paling hampir dengan rasa kari kepala ikan Stadium Merdeka. Kalau hampa nak cuba silakanlah. Cumanya resepi tu aku tak postkan kat sini. Hampa tunggu next entry aku ya......pasal aku pun dah letih kelentong korang. Bagilah aku rehat sat.....lepas ni aku tulis lain. Okay jumpa lagi di next entry tapi sebelum tu mai layan gambar kari kepala ikan Stadium Merdeka versi aku kat bawah ni......hehe jangan marah naaa.
Kari kepala ikan yang sangat sedap versi aku sendiri.

No comments:

Post a Comment